گلایه ها ازحذف کلاس های پیش دبستانی درمدارس دولتی

 

در سال های اخیر، اطلاع رسانی درباره اهمیت و ضرورت دوره پیش دبستانی، موجب افزایش پوشش کودکان در این دوره شده است. به طوری که براساس آمار آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی گذشته، 86 تا 90 درصد کودکان تحت پوشش دوره پیش دبستانی قرار گرفتند. به گفته کارشناسان آموزشی، دوره پیش دبستانی به دلیل آماده کردن کودکان برای ورود به مدرسه و آشنایی آن ها با محیط آموزشی اهمیت بسیاری دارد و آموزش و پرورش باید از قدرت یادگیری کودکان در این سن استفاده و شرایط لازم را برای فراگرفتن مهارت های مورد نیاز برای آن ها مهیا کند.با این وجود استقرار نظام آموزشی 3-3-6 از سال تحصیلی جدید و افزوده شدن پایه ششم ابتدایی، موجب شد بسیاری از کلاس های پیش دبستانی مدارس دولتی تعطیل یا به نوبت بعد از ظهر منتقل شود. چون آموزش و پرورش با کمبود فضای آموزشی مواجه است، تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان را در۶ پایه ابتدایی در اولویت قرار داده است.

 

غفلت از دوره پیش دبستانی

یکی از والدین درباره حذف دوره پیش دبستانی از مدارس دولتی اظهار می دارد: ایجاد پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی جدید، موجب غافل شدن از دوره پیش دبستانی شده است. در حالی که این دوره نیز به اندازه پایه اول ابتدایی اهمیت دارد. «مشکین» می افزاید: وجود کلاس های پیش دبستانی در مدارس دولتی، دست اولیایی را که از نظراقتصادی دچار مشکل بودند باز می گذاشت زیرا می توانستند فرزندشان را با صرف هزینه کمتری نسبت به کلاس های پیش دبستانی مدارس غیردولتی، ثبت نام کنند.

 

حذف کلاس های پیش دبستانی

مادر یک دانش آموز هم می گوید: براساس تجربه تحصیل فرزند اولم تصمیم گرفتم فرزند دیگرم را که امسال پیش دبستانی است، در مدرسه ای ثبت نام کنم که این دوره را داشته باشد تا بتواند مقطع ابتدایی خود را نیز در همان مدرسه به پایان برساند.«قربانپور» می افزاید: متأسفانه مدرسه محل سکونت ما به دلیل کمبود فضای آموزشی کلاس های پیش دبستانی را در سال تحصیلی جدید حذف کرده است تا فضای مورد نیاز را برای پایه ششم ابتدایی فراهم کند.

 

کاهش یادگیری در نوبت بعد از ظهر

«رستگار» یکی دیگر از والدینی است که از حذف کلاس های پیش دبستانی از مدارس دولتی اظهار نارضایتی می کند و می گوید: در سال تحصیلی جدید بیشتر مراکز پیش دبستانی در نوبت عصر اداره می شوند و این امر سبب کاهش یادگیری فراگیران می شود.وی ادامه می دهد: والدین شاغل بیشتر تمایل دارند فرزندشان را در کلاس های پیش دبستانی که در نوبت صبح برگزار می شود ثبت نام کنند. در حالی که لغو این کلاس ها در نوبت صبح آن ها را با مشکلات زیادی مواجه می کند.

 

تمهیداتی فراهم شود

مادر یک کودک پیش دبستانی هم عنوان می کند: آموزش پیش دبستانی به علت اجباری و رسمی نبودن از زیر چتر مدارس دولتی خارج شده است. گمان می رود به تدریج ضرورت و اهمیت این دوره به فراموشی سپرده شود. «زاهد» می افزاید: استقرار نظام آموزشی 3-3-6 نباید موجب سایه انداختن بر دوره پیش دبستانی شود باید برای خانواده هایی که قادر به پرداخت شهریه این دوره در مدارس غیردولتی نیستند، تمهیداتی فراهم شود. وی با بیان این که محتوای آموزشی که در دوره پیش دبستانی ارائه و مربیانی که به کارگیری می شوند باید طبق استانداردها و نظارت آموزش و پرورش باشد، اظهار می دارد: این نگرانی وجود دارد که پرداختن به پایه جدید ششم ابتدایی موجب غفلت مسئولان از دوره پیش دبستانی و کاهش بهره وری آن شود.

بقیه مطلب را در ادامه مطلب بخوانید...


شکل گیری شخصیت کودکان در دوره پیش دبستانی

یک کارشناس ارشد مدیریت آموزشی با بیان این که با وجود فناوری های جدید، نسل امروز با دیروز قابل مقایسه نیست، می گوید: اگر آموزش پیش دبستانی زیرنظر بهزیستی باشد یادگیری دانش آموزان با ورود به مقطع ابتدایی دچار دوگانگی می شود بنابراین به نظر می رسد صدور مجوز برای فعالیت پیش دبستانی ها و نظارت مستقیم بر آن ها از سوی آموزش و پرورش، با روند روبه رشدی مواجه شود.«فریبا باقری باغان» با اشاره به این که اگر آموزش کودکان یکپارچه باشد، خروجی بهتری خواهد داشت می افزاید: شکل گیری شخصیت دانش آموزان در دوره پیش دبستانی بسیار مهم است و سرمایه گذاری در این دوره، به نفع آموزش و پرورش و جامعه خواهد بود. وی با تأکید بر ارائه آموزش مهارت های زندگی به کودکان دوره پیش دبستانی اظهار می دارد: دانش آموزانی که این دوره را گذرانده باشند، در ورود به مدرسه کمتر دچار اضطراب جدایی، استرس و دلشوره می شوند.

 

اهمیت دوره پیش دبستانی
 
یکی از مسئولین آموزش و پرورش درباره اهمیت دوره پیش دبستانی اظهار می دارد: برقراری ارتباط، تعامل و کیفیت آموزشی دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند، نسبت به کودکانی که تحت پوشش این دوره قرار نگرفته اند بیشتر است. «عصمت بدخشان» داشتن قدرت حل مسئله و تفکر خلاق را در دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را گذرانده اند بیشتر از دانش آموزان دیگر می داند و می افزاید: حتی دانش آموزان 2 زبانه ای که تحت پوشش دوره پیش دبستانی قرار می گیرند، موفق تر از دانش آموزانی هستند که این دوره ها را نگذرانده اند.
محتوای آموزشی تایید شده

وی با بیان این که فعالیت مراکز پیش دبستانی به مدارس غیردولتی واگذار شده است می گوید: مؤسسان مدارس غیردولتی یا مربیان پیش دبستانی می توانند با دریافت مجوز از آموزش و پرورش و بستن قرارداد برای تشکیل کلاس پیش دبستانی اقدام کنند.وی ادامه می دهد: محتوای آموزشی دوره پیش دبستانی مورد تایید سازمان پژوهش و کمیته تولید محتوای پیش دبستانی وزارت خانه است. هر استانی وظیفه دارد این محتوا را تولید کند و پس از دریافت تایید وزارت خانه آن را به چاپ برساند. وی خاطر نشان می کند: کتاب کار و کتاب قرآنی برای دوره پیش دبستانی پیش بینی شده است و هیچ موسسه ای نمی تواند غیر از آن محتوای دیگری را تدریس کند.وی با اشاره به این که آموزش دوره پیش دبستانی با اهداف مقطع ابتدایی مرتبط است می افزاید: مربیانی که در این دوره فعالیت می کنند باید شرایط لازم از جمله تجربه مدرک روان شناسی، علوم تربیتی داشته باشند و اگر مدرک تحصیلی آن ها غیرمرتبط بود باید 2 تا 3 سال سابقه کار داشته باشند. «بدخشان» با تأکید بر این که براساس بخشنامه جدید تمام مراکز پیش دبستانی بهزیستی، باید مجوز فعالیت خود را از آموزش و پرورش بگیرند اظهار می دارد: برای نخستین بار است که در دوره پیش دبستانی از مربیان دارای شرایط، سابقه، تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط استفاده می شود.

 

اداره مراکز پیش دبستانی در نوبت بعد از ظهر

در همین حال مدیر کل آموزش و پرورش می گوید: در نوبت بعد از ظهر مدارس می توانیم دوره پیش دبستانی داشته باشیم. این موضوع از طریق مربیانی که دارای مجوز این دوره هستند یا موسسه هایی که مجوز گرفته اند، امکان پذیر است که می توانند در نوبت بعد از ظهر یا در صورت بودن فضا، در نوبت صبح مدارس نسبت به ثبت نام و دایر کردن کلاس پیش دبستانی اقدام کنند.

تغییر نوع واگذاری

وی با بیان این که این اقدام باید با هماهنگی اداره های آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق در قالب قرارداد انجام شود اظهار می دارد: دوره پیش دبستانی از مدارس حذف نشده است. اما نوع واگذاری آن از قالب شرکت خدماتی به شکل یک موسس که مجوز برگزاری چند کلاس پیش دبستانی را دارد، تغییر یافته است.وی می افزاید: مهدهای کودکی که در گذشته در اختیار بهزیستی بودند با مجوز آموزش و پرورش به پیش دبستانی تغییر یافته اند .هم چنین مدارس غیردولتی که زمینه پیش دبستانی دارند یا موسسه های پیش دبستانی مستقل که در مدارس غیردولتی هستند، ظرفیت را برای ثبت نام فراهم کرده است.

 

الزام قانونی

وی عنوان می کند: ایجاد مدارس ابتدایی از اول تا ششم ابتدایی الزام قانونی دارد و باید پوشش این مدارس را در دستور کار داشت.وی درباره شهریه دوره پیش دبستانی در مدارس دولتی و غیردولتی می گوید:به نرخ پایه ای که در دوره پیش دبستانی اعلام می شود، افراد با تخفیف ثبت نام می کنند و این موضوع به ظرفیت ثبت نام هر مؤسس بستگی دارد. به طوری که سال گذشته نسبت به آموزش و پرورش موسسانی که آمار ثبت نام شان بالا بود، مبلغ خیلی بالایی را از اولیا دریافت نکردند.وی ادامه می دهد: اولیا در آن قبیل از مدارس غیردولتی که با استقبال مواجه است شهریه را با رضایت پرداخت می کنند و شهریه پیش دبستانی های بهزیستی که مجوز خود را از آموزش و پرورش دریافت کرده اند، تفاوت چندانی با پیش دبستانی های آموزش و پرورش ندارد. «وحیدی» خاطر نشان می کند: سال گذشته، پوشش پیش دبستانی های آموزش و پرورش، شرکت های خدمات آموزشی و آزاد 86 تا 90 درصد کودکان را شامل شد. امسال نیز پیش بینی می شود حدود 13 هزار کودک در دوره پیش دبستانی ثبت نام کنند. وی در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس به ویژه آموزشگاه های غیردولتی ظرفیت گنجایش تشکیل کلاس را برای 7 پایه ندارد، می گوید: تعیین ظرفیت پذیرش دانش آموزان بیش از ظرفیت مدرسه نیست. ضمن این که ظرفیت مدارس از سوی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تایید می شود.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار پیش دبستانی


تاريخ : ۱۳٩۱/٦/۳ | ٦:۱٥ ‎ب.ظ | نویسنده : مدیر وبلاگ کودک امروز | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.