واگذاری این امور به بخش خصوصی سبب شد
خداحافظی بی‌سروصدای مربیان پیش‌دبستانی از مدارس دولتی
 

 در روزهایی که آموزش و پرورش خود را برای اجرای نظام آموزشی 3-3-6 آماده می‌کند، خبرهای خوبی برای مربیان پیش‌دبستانی به گوش نمی‌رسد.
 با دستورالعمل جدید آموزش‌وپرورش مدارس دولتی، حداقل در نوبت صبح، اجازه دایرکردن دوره‌های پیش‌دبستانی را نداشته و این دوره‌ها به بخش غیر‌دولتی سپرده شدند.
در این شرایط بسیاری از مربیان پیش‌دبستانی که تا چندی پیش پیگر وضعیت حقوق و بیمه خود بودند، اکنون می‌بایست با مشکل بیکاری دست وپنجه نرم کنند.
 
پیش‌دبستانی موتور محرکه توسعه پایدار جوامع
دوره پیش‌دبستانی از آن جهت که با یکی از حساس‌ترین دوران زندگی کودکان سروکار دارد حائزاهمیت است، در این دوران کودکان، ‌دنیا را کشف می‌کنند، زبــان و مهارت‌های درک‌کـردن را فرا می‌گیرند، یاد می‌گیرند دلیل بیاورند و نظرات خـــود را بیان نمایند، ارتباط برقرار نموده و با دیگران زندگی کنند.
اهمیت این موضوع سبب شده است تا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نیز توجه ویژه‌ای به این دوره از زندگی کودکان و آموزش‌های آنان در دوران پیش‌دبستانی داشته باشد. به‌گونه‌ای که خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو  امسال در پیامی به مناسبت هفته «اقدام جهانی آموزش برای همه» به اهمیت  آموزش پیش‌دبستانی اشـــــاره کرد و این دوره را موتور محرکه قوی برای توسعه پایدار جوامع در طولانی مدت نامید.
وی با بیان اینکه آموزش موثرترین راهبردی بـــــوده که برای دستیابی به آرمان‌های توسعه هزاره ضروری است و این امر باید در صورت امکان از دوران کودکی آغاز و فراگیر باشد تا همه کودکان دسترسی به مراقبت و آموزش پیش‌دبستانی با کیفیت داشته باشند افزود:  مراقبت و آموزش پیش‌دبستانی نیروی قوی برای مبارزه با تبعیض و برطرف‌کردن نابرابری‌ها است. مزایای حمـــــایت از دوران کــودکی در طول زندگی اثرگـــذارند و به کل جامعه بسط داده می‌شوند.

دوره پیش‌دبستانی چیست؟
با تمامی این تفاسیر سوالی که ممکن است پیش آید این بــوده  که منظور از  پیش‌دبستانی چه دوره‌ای است؟ که در پاسخ باید گفت: همانگونه که از نامش پیداست، پیش‌دبستانی به دوره دو‌ساله‌ای اطلاق می‌شود که کودکان 4 و 5 ساله را تحت پوشش برنامه‌های تربیتی قرار می‌دهد، این دوره اختیاری بوده و شـــــــامل برنامه‌های آموزشی و پرورشی ویژه کودکان این گروه‌های سنی است.
بر اساس دستورالعمل آموزش و پرورش دوره پیش از دبستان می‌تـواند به غیر از مراکز دولتی در مراکز غیر وابسته به آموزش و پرورش از جمله سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، تشکل‌های فرهنگی و آموزشی غیر دولتی و کارخانه‌ها و مراکز تولیدی خدماتی نیز تشکیل شوند.
روش تامین نیروهای این مراکز نیز بدینگونه بوده که مربیان مراکز پیش‌دبستانی دولتی هرساله بر اساس دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شوند که در آن پیش‌بینی شده تا هم نیروهای رسمی این وزارتخانه در نوبت غیر‌موظف خود و هم نیروهای ‌آزاد واجد شرایط با اخذ قرارداد قانون کار بتوانند در این حرفه مشغول به‌کار شوند.
وزیرآموزش و پرورش:پیش دبستانی‌ها  از نظر قانون غیر دولتی هستند
این روند ادامه داشت، تا اینکه در سال جاری هم‌زمان با شروع نظام آموزشی 3-3-6  از سوی آموزش و پرورش اعلام شد که دیگر مدارس دولتی اجازه برگزاری دوره‌های پیش‌دبستانی را ندارند.
در پاسخ به چرایی این موضوع، وزیر آموزش و پرورش اعتقاد دارد که دوره پیش دبستانی مربوط به چهار ساله‌ها و پنج ساله هاست؛  یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیســـــت و ارتباطــــــــی هم به نظام آموزشی 3-3-6 ندارد.
  حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه پیش دبســــــتانی در قانون غیر دولتی است و نظام مورد مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی از 6 سالگی آغازمی‌شود که شامل؛ شش سال ابتدایی، سه‌سال راهنمایی و سه‌سال متوسطه است  افزود: بنابراین پیش دبستانی مربوط به چهارساله‌ها و پنج ساله‌هاست و از نظر قانون غیردولتی هستند و اگر در مـــــدارس ما حضور دارند، مدارس به آن‌ها اجاره داده می‌شود؛ یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیستند.
وزیر آموزش و پـرورش در عــین حـــال یـــادآور شـد: البته محتوای مورد نیاز این دوره به درخواست بــرگــزارکنندگان از سـوی وزارت آمـوزش و پرورش آمـــاده مـــی‌شــود. همچنین نظـارت بــر روی ایــن دوره و صـدور مـجـوز نیز ازسوی این وزارتخانه است،اما این که معلم را ما استخدام یا دانش‌آموزان را تکفل کنیم، قانون این تکلیف را به آموزش و پرورش نداده است.
وی با بیان اینکه  آموزش و پرورش همواره درصدد حمایت از پیش دبستانی‌ها بوده و باید این مراکز با توجه به نیاز کشور روز به روز رشد کنند گفت: ارگان‌های مختلف همچون بهزیستی و یا بخش خصوصی خود مراکز پیش‌دبستانی دارند و آموزش و پرورش به عنوان یک ارگــــان آموزشـــی و تربیتی کمـــک‌های لازم را به این مراکز می‌کند.
وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: اگر مراکزی مجوز برای راه‌اندازی پیش‌دبستانی بخواهند، سازمان مدارس غیردولتی مجوز لازم را صادر می‌کنند، همچنــــــین اعلام شده است که در صورت امکان برای راه اندازی پیش‌دبستانی، مدارس به شرکت‌ها اجاره داده شود.
وی در این رابطه طی روزهای گذشته در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور نیز بار دیگر تاکید کرد: پیش دبستانی غیردولتی است و اصلا درست نیست که بخواهیم مدارس دولتی را در نوبت صبح به پیش‌دبستانی اختصاص دهیم و دانش آموزان مجبور باشند در نوبت عصر درس بخوانند.
پست کارشناس مسئول آموزش پیش‌دبستانی حذف شد
همزمان با این اظهارات وزیر آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای از این وزارتخانه پست کارشناس مسئول آموزش پیش‌دبستانی نیز از ساختار آموزش‌وپرورش حذف شد.
بر اساس ابلاغ وحید کیارشی معاون توسعه مدیریـــــت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ، پست کارشناس مسئول آموزش پیش‌دبستانی حذف شد و پست کارشناس توسعه مراکز پیش‌دبستانی در ذیل آخرین پست سازمانی کارشناسی مشارکت‌ها و امور مدارس غیردولتی ایجاد شد.
در این بخشنامه اشاره شده است که این تغییروتحول در راستای اجرای راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای معاونین وزارت متبوع مبنی بر انتزاع دفتر آموزش پیش‌دبستانی از معاونت آموزش ابتدایی و الحاق آن به سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده وضع شده است.
چرا آموزش‌وپرورش مربیان را بی سر و صدا کنار می‌گذارد؟
وجود این موارد سبب شد تا این مربیان که در مواردی دارای سابقه 8 تا 9 ساله هستند نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کرده و بیان کنند که با این دستور همه آن‌ها بیکار می‌شوند.
یکی از این مربیان پیش‌دبستانی استان مرکزی در پیامی برای نشریه بازارکار این سوال را مطرح می‌کند که آیا این انصاف است که بعد از سال‌ها زحمت در پیش دبستانی و با امید استخدام، حالا دستور بدهند که دیگر در مــدارس پیش‌دبستانی تشکیل نشــود. با این شرایط تکلیف ما مربیان چیست؟
مربی دیگری می‌گوید: چرا آموزش و پرورش مربیان پیش‌دبستانی  را که بسیاری از آن‌ها دارای سابقه بالایی هستند را بی سر و صدا کنار می‌گذارد، این در حالی است که در کشور‌های پیشرفتــــه پیش‌دبستانی از مهم‌ترین مقاطع آموزشی است.
یکی دیگر از این مربیان که دارای مدرک تحصـــــــیلی فوق لیسانس است خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: من مربی پیش‌دبستانی هستم با مدرک فوق لیسانس و هفت سال سابقه کار ، حالا می‌گویند شما از آموزش و پرورش اخــــــراج شدید، چرا نهضتی‌ها را با مدرک دیپلم استخدام کردند؟ در صـــورتی که ما با بچه‌هایی سر و کار داریم که شخصیت‌شان در همین دوران شکل می‌گیرد.

مربیان پیش‌دبستانی در اولویت صدور مجوز قرار دارند
در پاسخ به این اعتراضات دست‌اندرکـــــــــاران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکــــــه مربیان پیش‌دبستانی در اولویت صدور مجوز قرار دارند، اعلام کردند که برای صدور مجوز فعالیت پیش دبستانی مربیان این مراکز پیش دبستانی در اولویت قرار دارند و چنانچه متقاضی راه اندازی پیش دبستانی باشند در صورت داشتن شرایط لازم مجوز آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش؛ در جذب نیروهای پیش دبستانی نیز تاکید بر به‌کارگیری مربیان پیش دبستانی سنوات گذشته است. همچنین مربیان مهدهای کودک بهزیستی نیز مطابق قرارداد می‌توانند در خواست مجوز پیش دبستانی را داشته باشند.
فرشته حشمتیان طی روزهای گذشته با اشاره به اینکــــه به منظور حمایت از مربیان و موسسان مراکز پیش دبستانی، یک هزار و 828 مجوز جدید پیش دبستانی از ابتدای خرداد ماه امسال تا کنون در 29 استان کشور صادر شده است گفت: شورای نظارت در هر استان برای گسترش تحصیلی نوآموزان و حمایت از مربیان پیش دبستانی که دارای تجربه و سابقه آموزشی هستند فراخوان صدور مجوز پیش دبستانی را برای واجدان شرایط صادر کرده است.
وی در گفت‌وگو با مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: براساس فراخـــوان مراکز پیش‌دبستانی که در اداره‌های کل سراسر کشور صادر شده است تا‌کنون یک هزار و 828 مجوز مراکز پیش‌دبستانی به‌صورت مستقل یا به‌صورت ضمیمه به مدارس دارای فضای مازاد در 29 استان کشور صادر شده است و همچنان صدور این مجوز ها با اولویت مربیان پیش‌دبستانی ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که فضای مازاد بر نیاز دارند هم می‌توانند مجوز فعالیت مدارس پیش‌دبستانی دریافت کنند، افزود: این سازمان‌ها و نهادها می‌توانند به شورای نظارت بر فعالیت مراکز و مدارس غیر دولتی مستقر در اداره‌های کل آموزش و پرورش سراسر کشور مراجعه کنند.
شایان ذکر است که حشمتیان پیش از نیز با اشاره به نحوه به‌کارگیری نیروها در این مراکز گفت: تمامی کارکنان شاغل در مراکز پیش‌دبستانی اعم از مستقل و ضمیمه و یا اقماری مشمول قانون کار و خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند و موسسان مراکز پیش‌دبستانی موظفند بـراساس ضـوابط نسبت بــه پـرداخت حقوق و مزایای آن‌ها اقدام کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش اضافه کرد: فعالیت کارکنان آزاد شاغل در این مراکز نیز تابع قوانین مدارس و مراکز غیردولتی است و از حقوق و مزایای بیمه بهره‌مند می‌شوند اما آموزش‌وپرورش هیچ‌گونه تعهدی در قبال استخدام این مربیان ندارد.

نگرانی مربیان پیش‌دبستانی ادامه دارد
با تمامی این موارد گفته شده تماس‌های مربیان پیش‌دبستانی با نشریه بازارکار حکایت از این موضوع دارد که این نیروها نگران آینده شغلی خود هستند، زیرا با انتقال ایـــن مــــدارس به بخش غیردولتی، مراکز جدید اجباری به استفاده از مربیــــان با سابقه بخش دولتی نداشته و از این طریق بسیاری از این نیروها بیکار می‌شوند.
از طرفی دیگر مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش که بحث صدور مجوز برای دایر کردن واحدهای پیش‌دبستانی با اولویت مربیان را به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از بیکاری مربیان این دوره‌ها مطــــرح می‌کنند، باید توجه داشته باشند که بسیاری از این نیروها سال‌ها با کمترین حقوق مشغـــــــول‌به‌کار بوده و توانایی مالی دایرکردن یک واحد پیش‌دبستانی را ندارند.  
با این وجود مربیان پیش‌دبستانی چشم‌انتظار روزهای آینده  هستند تا اینکه ببنیند مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش چه تصمیمی برای آنان اتخاذ می‌کند و آیا این نیروها نیز همانند معلمان حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی به استخدام بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور در می‌آیند؟ و یا اینکه باید با این حرفه خداحافظی کرده در جست‌وجوی شغل جدیدی باشند؟
گزارش: امین بلندهمت
منبع روزنامه بازار کار

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اخبار پیش دبستانی


تاريخ : ۱۳٩۱/٥/۱٥ | ٥:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : مدیر وبلاگ کودک امروز | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.